Vespa GTS nu: HPE motor & Vespa MIA
Meer technologische, grotere prestaties: de vespa-GTS-serie ontvangt technische en stijl updates
Vespa introduceert de nieuwe 300 hpe-motor, die meer dan 23 pk levert, het meest krachtige en efficiënt in de geschiedenis van vespa.
Ook maakt de supertech versie zijn debut, met kleur tft-instrumentencluster en geïntegreerd navigatiesysteem.
De familie van grote Vespa’s werd in 2003 geboren met de komst van Vespa GT 125 en 200 en groeide in 2005 met de komst van de GTS 250-versie gevolgd door motorafmetingen van maximaal 300 cc. In 2016 behaalde de Vespa GTS-familie ook i-get-engines van 125 en 150 cc.
Vespa GTS assortiment in 2019…
Voor 2019 is het volledige Vespa GTS-assortiment verder verbeterd, met een reeks updates om de prestaties, het comfort en de stijl te verbeteren.
Het nieuwe GTS assortiment bestaat nu uit vijf versies:
- GTS
- GTS Touring
- GTS Super
- GTS SuperSport
- Vespa GTS SuperTech*
*Supertech: met kleuren-TFT-scherm dat de connectiviteit met de smartphone maximaliseert met de VESPA MIA-systeem.
Het is moeilijk om aan te geven wat de kosten zijn omdat dit erg afhankelijk is van de technische staat van de scooter maar ook van de banden.
Bij Debo Scooters krijgt u altijd vooraf een prijsopgave.

Vespa GTS nu: HPE motor & Vespa MIA
Motorgroottes
Twee motorgroottes zijn beschikbaar, de nu al bekende en gewaardeerde 125-inch single-cilinder wordt nu vergezeld door de nieuwe 300 hpe (High Performance Engine), de nieuwste motor van Vespa. Een erg geavanceerde en efficiënte motor dat ook nog eens super zuinig is. In staat om meer dan 23 HP te leveren, dit is de krachtigste motor die ooit door een Vespa is gebruikt.
Ontwerp: traditie en moderniteit
De trend van Vespa GTS wordt nog steeds gevormd door zijn voorgangers, waardoor er een goede belans tussen traditie en moderniteit is.
De vele wijzigingen die zijn aangebracht om het ontwerp van de nieuwe Vespa GTS bij te werken, bewijzen dit nog eens, het voertuig onderscheidt zich van eerdere versies. Alleen blijven de steeds bepaalde onderscheidende eigenschappen behouden:
- de koplamp en achterlichten zijn nu volledig led
- het voorste gedeelte is voorzien van een opnieuw ontworpen schild
- de nieuwe vorm van het stuur
- de chroomkam van het voorspatbord
- de achteruitkijkspiegels
- de roosters aan de zijkanten van het schild
Aan de achterkant ondergaan de zijpanelen een restyling, die onder de carrosserie loopt, terwijl versies aangedreven door een 300 HPE motor opvallen voor een nieuwe krukasdeksel en een nieuwe demperafdekking.
Legendarisch comfort, verder verbeterd
De perfecte ergonomie en natuurlijke zitpositie hebben er altijd toe bijgedragen dat elke Vespa comfortabel, aangenaam om te rijden en voor iedereen toegankelijk is. De nieuwe Vespa GTS heeft een nieuwe stoel, die meer comfort voor zowel rijder als passagier kan garanderen.
Het grote compartiment onder de stoel maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte, geschikt voor twee Jethelmen en nog veel meer. Toevoegen aan de ruimte in de Vespa GTS is een handschoenenkastje, waarin zich ook een USB-poort bevindt, handig voor het opladen van externe apparaten.
De Piaggio 300 hpe-motor is de krachtigste Vespa motor aller tijden
De nieuwe Vespa GTS beschikt over de nieuwste evolutie van de 300 cc eencilinder, 4-takt, 4-kleppen vloeistofgekoelde motor met elektronische injectie: het resultaat is de 300 hpe (High Performance Engine), een verbeterde motor op het gebied van de prestaties en tegelijkertijd een lager brandstofverbruik.
Ten opzichte van de vorige versie komt het maximale vermogen uit op 17,5 kW (23,8 pk) bij 8250 tpm, wat zich vertaalt in een toename van 12%, terwijl het maximale koppel, gelijk aan 26 Nm bij 5250 tpm, met 18% is opgevoerd.
Dit is de krachtigste motor ooit gemonteerd op een Vespa, een resultaat dat is bereikt door mede het verminderen van wrijving. De toepassing van een nieuwe kop en een zuiger met opnieuw ontworpen architectuur resulteert in een zeer efficiënte verbrandingskamer, die ook profiteert van kleppen en kanalen met een grotere diameter in de kop.
Het enkelvoudige nokkenasverdeelsysteem met rolstoters krijgt een nokkenas met geoptimaliseerde timing en kleplichtersnelheden. De introductie van een nieuwe hogedruk multi-jet injector helpt ook om de verbranding te verbeteren. Ten slotte verbetert een genereuzere aanvoerlijn het geleverde koppel bij lage toeren en zorgt voor een uitzonderlijk soepele rit op elke snelheid. De nieuwe bougie met iridium-ontsteking zorgt voor meer duurzaamheid.
De motor wordt bestuurd door een Magneti Marelli MIUG4-ECU van de nieuwste generatie, die al compatibel is met de toekomstige Euro 5-norm.
Technische kenmerken gericht op maximale veiligheid
Het Vespa GTS-chassis, in lijn met alle Vespa’s van 1946 tot nu, is strikt staal dat een geweldige rijervaring leverd. Het dubbele schijfremsysteem zorgt voor een snelle vertraging, zelfs bij sportief gebruik.
Vespa is de eerste fabrikant die de ASR elektronische tractiecontrole van de scooter introduceert, om wielspin te voorkomen. Het elektronische besturingspakket is afgerond met het ABS-remsysteem. Beide zijn standaard op Vespa GTS-gezinsmodellen.
Altijd verbonden met VESPA MIA
Met het VESPA MIA-verbindingssysteem kunt u uw smartphone verbinden met het Vespa GTS elektronische boordsysteem via Bluetooth en genieten van exclusieve functies voor een nog aangenamere en leukere rijervaring.
VESPA MIA en de nieuwe Vespa-app zijn specifiek ontworpen om iOS- of Android-mobiele apparaten te verbinden met de nieuwste Vespa-modellen uitgerust met een instrumentenpaneel met TFT-display:
- Vespa Elettrica
- Vespa Primavera S
- Vespa Sprint S
- Vespa GTS SuperTech
Zodra de smartphone is verbonden met Vespa GTS SuperTech toont het TFT-scherm duidelijk alle meldingen met betrekking tot inkomende oproepen en berichten in het centrum van het scherm. Het systeem maakt ook call management mogelijk via de praktische joystick op het rechter besturingsblok en het gebruik van vocale commando’s om te bellen of naar muziek te luisteren, door een afspeellijst te activeren. Om optimaal van al deze functies te kunnen genieten, biedt Vespa GTS SuperTech een speciale speciale Jet-helm als accessoire, de helm met ingebouwde oortelefoon en Bluetooth-intercom.
Het display dient ook als een navigatiesysteem dat de rijder langs de route begeleidt, vooraf ingesteld in de Vespa-app, met aanwijzingen en pictogrammen.
Het VESPA MIA-systeem is standaard beschikbaar met Vespa GTS SuperTech en is als optie verkrijgbaar voor andere modellen in het nieuwe Vespa GTS-gamma: naast Infotainment- en navigatiefuncties, die gebruikmaken van het instrumentenpaneel met TFT-display, is de app ook een uitzonderlijke informatiebron als het gaat om voertuigstatus, rijparameters en reisstatistieken, die op de smartphone te bekijken zijn.
VESPA MIA-technologie dient om het Vespa GTS-gebruik in zowel stad als platteland te optimaliseren en de reiservaring te verbeteren.